Selv om pasientene er det aller viktigste, må man ikke glemme de pårørende. Det kan være en stor belastning når et familiemedlem eller en nær slektning blir syk eller skadet. Kanskje det hele blir så dramatisk at det blir snakk om operasjon. Da kan operasjonen faktisk være like vanskelig for de pårørende. Det gjelder til og med dersom det er snakk om en rutineoperasjon. Pasienten ligger i narkose, og merker ikke selve inngrepet. Men de pårørende sitter kanskje nervøst og venter på nytt.
Lange sykehusopphold
Dersom noen må ligge lenge på sykehus, er det også en stor belastning for de pårørende. Det kan bli mange og lange timer på sykehuset, både for voksne og barn. Da gjelder det å ta litt hensyn til dem også, og der kan de ansatte på sykehuset gjøre mye. De kan sørge for at de pårørende får nok mat og hvile, og at de tar seg pauser noen ganger. Dersom det er barn blant de pårørende, er det ekstra viktig med pauser, slik at barna får anledning til å være barn, og ikke blir sittende og bekymre seg hele tiden.
Enkle ting betyr mye
Det skal ofte ganske lite til for å gjøre hverdagen lettere for de pårørende. Kanskje de kan tilbys å spise varm mat på sykehuset, og barna trenger avkobling i form av leker, bøker og tegnesaker. Gode sofaer kan gjøre ventingen litt mindre ubehagelig, og hvis det blir lenge å vente, kan de pårørende til og med legge seg nedpå. Muligheten til å overnatte på sykehuset er spesielt viktig for foreldre som har syke barn. Uten mat, hvile og søvn, kan belastningen bli altfor stor for foreldrene.
Vennlighet og tålmodighet
Det er også viktig at de ansatte er vennlige og tålmodige med de pårørende. Kanskje de pårørende spør og graver, og til og med maser. Da er det viktig å huske at de bare spør fordi de er redde og usikre, og da kan en vennlig samtale bidra til å roe dem ned. Pårørende kan også være viktige for å roe ned og hjelpe pasientene i skremmende situasjoner. Derfor bør de ansatte og de pårørende samarbeide.